Cikk megjelenés: 2019-10-14 00:00:00 Utolsó frissítés: 2019-10-16 05:32:42
A továbbképzés egyfelől a legfrissebb történeti kutatások eredményeit, megállapításait ismertetve bemutatja az 1956-os forradalom eseményeit és a hozzá vezető út fontosabb állomásait, valamint az eseményeket meghatározó nemzetközi környezetet. Másfelől a továbbképzés pedagógiai módszertani kérdéseket taglal: miképpen dolgozható fel a magyar október az általános iskolai és középiskolai tanulók életkori sajátosságainak megfelelően, milyen használható és digitális formában is elérhető források és segédanyagok segíthetik a sokoldalú megközelítést. A képzés hangsúlyt helyez arra is, hogy a korszak feldolgozását ne csupán szaktárgyi kérdésként kezelje, hanem valamennyi pedagógus által elvégezhető pedagógiai feladatnak.
A képzés tematikai egységei voltak:
- Az ötvenes évek rövid története: Magyarország integrálása a szovjet érdekszférába, az egypártrendszer kiépítésének folyamata, a diktatúra – a magyar nép elleni totális háború – jellemzői, a kommunista hatalommal szemben 1956-ot megelőzően folytatott ellenállás formái.
- A magyar október: a forradalom rövid történetének a legújabb kutatások eredményeire alapozott bemutatása.
- 1956 veszteségei és a forradalmat követő megtorlás: a Forradalmi Munkás-Paraszt Kormány megalakulásától a „kettős hatalmon” át a megtorlásokig. A forradalom „utóélete”.
- 1956 feldolgozásának extracurriculáris lehetőségei: Hogyan tanítsunk, mit tanítsunk? Módszertani gyakorlatok. A feldolgozáshoz javasolt munkaformák áttekintése.
- Az 1956-tal kapcsolatos felhasználható források, online segédanyagok és digitális tartalmak áttekintése
- A korszak tanításának drámapedagógiai lehetőségei: kapcsolódási pontok 1956 tanításában, a drámapedagógia feldolgozáshoz javasolt munkaformák áttekintése.
A továbbképzés költségeit az iskola pályázatból teremtette elő, az utazás a Békéscsabai Szakképzési Centrum segítségével valósult meg.